Exhibition · 2014

Peter Opsvik - "skap".
Concert by Knut Aalefjær on Opsvik's sound pictures

Period: 24th. May until 22th. June, 2014
 
Peter Opsvik er for de fleste av oss best kjent som mannen bak et utall stoler - gjenstander som han har formgitt og som har hans egen umiskjennelige signatur.
 
Opsvik fylte nylig 75 år, og har tilbragt over tyve av dem i Asker. Han er utdannet bl.a. ved Bergen Kunsthåndverksskole og SHKS. Han har vunnet en rekke priser, som Torsten och Wanja Söderbergs pris, Jacobprisen, Anders Jahres Kulturpris, Norsk designråds merke for god design en rekke ganger. Barnestolen Tripp Trapp fra 1972 har solgt i 9 millioner eksemplarer. Han har også en parallell karriere som jazzmusiker, og vant Spelemannsprisen i 1973.

Vi feirer en av Norges mest kjente formgivere med utstilling i to fulle etasjer. Utstillingen i Trafo Kunsthall heter SKAP. Ordspillet er både konkret gjenstandsbeskrivelse og en oppfordring til å la seg inspirere av Opsviks kreativitet. Selv om Opsvik debuterte med grafikk på Vestlandsutstillingen i 1966 og Høstutstillingen i 1967 er det sjelden han viser denne mindre kjente ikke-industrielle side, hvor skap uegnet for oppbevaring inviterer publikum til interaksjon og refleksjon om alt fra sitt eget speilbilde til klimaspørsmål. Vi møter lydskulpturer (“lydbilder”), pingvinskap og oppbevaringsalternativ for pingpongballer. Publikum oppfordres til å røre arbeidene! SKAP er en utstilling som inviterer til dynamikk, og inneholder følgelig ingen av Opsviks berømte sittemøbler.

Materialbruk og utførelse røper både miljøbevissthet og slektskap med for eksempel afrikansk, polynesisk og indiansk kultur, som igjen kan spores til utstillerens klimaengasjement.

”Skapene som Opsvik viser er et resultat av en lek med former, farger, linjer og materialer. Opsvik er et moderne homo ludens (lekende menneske). Han leker – i ordets positive og egentlige forstand – med former, farger og linjer. På denne måten skaper han forandring i både karakteren og formen. Det oppstår dynamikk i møtet med objektene, og vi kan fornemme at denne dynamikken er både fysisk og mental. Han har en materialkunnskap og faglig trygghet som gjør ham i stand til å utøve en kontrollert spontanitet uten å miste grepet”, som Jarle Strømodden skriver i katalogteksten.